2016-09-17 King Crimson

17/09/2016 - 20:00

To mo┼╝e zabrzmie─ç jak truizm, ale dobry zesp├│┼é nigdy nie sk┼éada broni i pozostaje na placu boju. Tak te┼╝ sta┼éo si─Ö w przypadku legendy prog rocka - King Crimson. W 2014r. za┼éo┼╝yciel, lider i spiritus movens zespo┼éu Robert Fripp po pi─Öcioletniej przerwie w dzia┼éalno┼Ťci og┼éosi┼é, ┼╝e zesp├│┼é jesieni─ů wyruszy w tras─Ö po Stanach Zjednoczonych. I trzeba przyzna─ç, ┼╝e zaskoczy┼é wszystkich. Po latach koncertowania w warunkach dalekich od idea┼éu wydawa┼éo si─Ö, ┼╝e Fripp ma ju┼╝ do┼Ť─ç swojego flagowego projektu i ograniczy si─Ö tylko do okazjonalnej wsp├│┼épracy z innymi muzykami. Kr├│tka, obejmuj─ůca cztery miasta i jedena┼Ťcie koncert├│w trasa w 2008r., podczas kt├│rej towarzyszyli mu Adrian Belew, Pat Mastelotto, Tony Levin i znany z Porcupine Tree Gavin Harrison wydawa┼éa si─Ö ostatnim gwo┼║dziem do trumny legendarnego zespo┼éu.

Tym wi─Öksz─ů niespodziank─ů dla fan├│w okaza┼é si─Ö wspomniany ameryka┼äski cykl koncert├│w odbywaj─ůcy si─Ö pod has┼éem "An Evening with King Crimson". Robert Fripp, trzech perkusist├│w, dw├│ch gitarzyst├│w i flecista/saksofonista zabrali fan├│w w niepowtarzaln─ů muzyczn─ů podr├│┼╝, zachwycaj─ůc muzycznym mistrzostwem i d┼éugimi improwizacjami.

Zesp├│┼é powo┼éali do ┼╝ycia w 1968r. w Dorset Robert Fripp i bracia Michael i Peter Giles. Ich debiut nagraniowy, "In the Court of the Crimson King" z 1969r. sta┼é si─Ö kamieniem milowym brytyjskiego prog rocka: muzycy k┼éadli szczeg├│lny nacisk na instrumentalne mistrzostwo, wykorzystanie awangardowej techniki i po┼é─ůczenie rocka z muzyk─ů klasyczn─ů i jazzem. W 1970r. przed premier─ů drugiej p┼éyty, "In the Wake of Poseidon", w zespole dosz┼éo ju┼╝ do pierwszej z licznych zmian sk┼éadu, lecz mimo to album trafi┼é na 4. miejsce brytyjskiej listy bestseller├│w. W nast─Öpnych dekadach King Crimson nagrali imponuj─ůc─ů liczb─Ö album├│w z Top 40 zestawie┼ä, dzi─Öki czemu stali si─Ö jednym z najbardziej uznanych i szanowanych zespo┼é├│w progresywnych wszech czas├│w.

Po latach zawirowa┼ä, muzycznych przetasowa┼ä i fascynacji w 2011r. pod szyldem King Crimson ProjeKct ukaza┼é si─Ö album "A Scarcity of Miracles". Wcze┼Ťniej ProjeKcty by┼éy zwi─ůzane z eksperymentalnymi permutacjami i kombinacjami cz┼éonk├│w podw├│jnego tria Crimson, kt├│re w latach 1994-1997 tworzyli <>bRobert Fripp, Adian Belew, Trey Gunn, Pat Mastelotto, Tony Levin i Bill Bruford. "A Scarcity of Miracles" to by┼éa jednak zupe┼énie zupe┼énie inna historia. A wszystko zacz─Ö┼éo si─Ö od improwizacji Roberta Frippa i gitarzysty/wokalisty Jakko M. Jakszyka, kt├│ry cho─ç dzia┼éa┼é na scenie muzycznej od dobrych kilku lat, da┼é si─Ö pozna─ç szerszej publiczno┼Ťci dopiero w nowym wieku jako cz┼éonek 21st Century Schizoid Band (zrzeszaj─ůcego muzyk├│w zwi─ůzanych z wczesnymi mutacjami King Crimson). Kiedy panowie przes┼éuchali nagran─ů muzyk─Ö, postanowili zaprosi─ç do dalszej wsp├│┼épracy saksofonist─Ö i flecist─Ö Mela Collinsa, kt├│rego ostatnio mo┼╝na by┼éo us┼éysze─ç na albumie "Islands" King Crimson w 1971r. i go┼Ťcinnie na "Red" (1975). Jakszyk zabra┼é wsp├│lne nagrania do domu, dopisa┼é teksty i nada┼é utworom ostateczny kszta┼ét. Wkr├│tce, po zaproszeniu do wsp├│┼épracy Tony'ego Levina i Gavina Harrisona, trio rozros┼éo si─Ö do kwintetu.

Kiedy dwa lata p├│┼║niej Fripp og┼éosi┼é muzyczne zmartwychwstanie King Crimson, nikogo nie dziwi┼éo, ┼╝e zesp├│┼é tworzyli muzycy graj─ůcy na ww. albumie oraz dwaj dodatkowi perkusi┼Ťci: Pat Mastelotto i Bill Rieflin.

Ich wsp├│lna ameryka┼äska trasa zachwyci┼éa zar├│wno krytyk├│w, jak i publiczno┼Ť─ç, i potwierdzi┼éa, ┼╝e muzyczne instynkty nie zawiod┼éy Frippa po raz kolejny. Trzej perkusi┼Ťci byli niekwestionowanymi gwiazdami ka┼╝dego koncertu, zachwycaj─ůc p┼éynno┼Ťci─ů przej┼Ť─ç i zmianami aran┼╝acji z wieczoru na wiecz├│r, a czasami z minuty na minut─Ö.

Po dw├│ch spektakularnych koncertach w San Francisco zapanowa┼éo powszechne przekonanie, ┼╝e to jeden z najlepszych sk┼éad├│w w historii zespo┼éu, a mo┼╝e nawet najlepszy, z wyj─ůtkiem wcielenia z lat 1972-74. To King Crimson, kt├│ry przygl─ůda si─Ö z uwag─ů swoim dawnym dokonaniom, lecz na pewno nie jest zespo┼éem retro. Nowy King Crimson to zesp├│┼é XXI wieku.

Coraz cz─Ö┼Ťciej pojawiaj─ů si─Ö g┼éosy, ┼╝e nowy King Crimson jest zespo┼éem jeszcze lepszym, bo po uzupe┼énieniu sk┼éadu o instrumenty Collinsa i trzech perkusist├│w, kt├│rzy wnie┼Ťli ze sob─ů tak┼╝e elektronik─Ö, a w przypadku Rieflina instrumenty klawiszowe, powsta┼éa grupa, kt├│ra mo┼╝e zagra─ç wszystko z licz─ůcego 45 lat repertuaru w spos├│b nieosi─ůgalny dla wcze┼Ťniejszych, mniej licznych wciele┼ä. I robi to z idealn─ů intuicj─ů i dynamik─ů. Jakszyk, dor├│wnuj─ůcy talentem Adrianowi Belew wokalista i gitarzysta, wpisa┼é si─Ö znakomicie w format zespo┼éu, a po powrocie Tony'ego Levina grupa ma basist─Ö, kt├│ry potrafi zagra─ç wszystko.

Ka┼╝dy ich wsp├│lny wyst─Öp jest niezwyk┼éym muzycznym przezyciem; z tym wi─Öksz─ů rado┼Ťci─ů powitamy King Crimson w Polsce.

Robert Fripp - guitars, soundscapes
Jakko M. Jakszyk - vocals, guitar
Tony Levin - bass
Mel Collins - saxes, flutes
Gavin Harrison - drums
Pat Mastelotto - drums
Bill Rieflin - drums

Bilety dost─Öpne pod tym adresem